Zo bereik je in 10 stappen een succesvolle overheidscampagne!

 

Tips voor beleidsmedewerkers en projectleiders bij gemeenten 

 

door Rudy van der Linden ©️

 

februari 2018

Klop jij als beleidsmedewerker op het laatste moment aan bij je communicatieadviseur voor hulp bij een campagne? Rest er nog slechts enkele maanden om die pot met geld te besteden aan bewonersparticipatie? Wil je de werving van vrijwilligers nu echt opstarten. Voel je de hete adem van de wethouder in je nek. Hebben je collega’s in het veld hoge verwachtingen van je? 

 

Relax, het komt goed.

 

De communicatieadviseur denkt graag met je mee. Daarom wil ik samen met jou even stil staan bij een tiental tips. Hier gaan we.

  1. Begin op tijd. Ben je druk bezig met het schrijven van een beleidsnota? Geef vast een signaal af bij de communicatieadviseur. Betrek hem of haar in het proces.
  2. Zorg dat je de meest relevante informatie klaar hebt voor je briefing. Bij voorkeur een heldere samenvatting op papier. Bepaal je budget en uren. 
  3. Verdrink niet in een uitgebreid communicatieplan. Vraag de communicatieadviseur om maximaal één A-4. Als de strategie maar vlijmscherp is. Laat je inspireren door vergelijkbare campagnes.
  4. Verdeel de verantwoordelijkheid. Geniet van het samenspel. Laat de uitvoering en planning met een gerust hart over aan de communicatieadviseur.
  5. Betrek je in- en externe medespelers bij de communicatie. Zorg voor een gedeelde boodschap. Maak gebruik van elkaars media. Vraag de communicatieadviseur zonodig om een workshop Factor-C.
  6. Ga af van de gebaande paden. Neem een vormgever die nieuw voor je is. Met frisse ideeën. Durf te experimenteren.
  7. Werk met ambassadeurs. De wethouder zal graag meedoen. Kijk wie jouw doelgroep weerspiegelt.
  8. Zorg voor een versterkende mix van oude en nieuwe media. De gemeentepagina is als vanouds een belangrijke. Dat geldt ook voor - communities op - Facebook. Vraag jouw communicatieadviseur om de sociale media online te (laten) monitoren.
  9. Zorg dat je interne organisatie op orde is. Informeer de medewerkers achter de balie. Leg folders neer. Etc.
  10. Evalueer de resultaten van je campagne. Deel de do’s en don’ts met MT, teamleiders en directe collega’s. De communicatieadviseur kan hiervoor een workshop op maat organiseren.

 

Ik ben benieuwd naar je mening. Heb je tips of vragen die je wilt inbrengen? Dan hoor ik graag van je!

Als Communicatiespecialist Sociaal domein ondersteun ik beleidsmedewerkers en projectleiders in projecten van gemeenten. Mijn blogs zijn hiervan een afgeleide.

Wil je meer weten over hoe ik jou tijdelijk kan ondersteunen met succesvolle communicatie? Neem dan contact met me op. Bel (06) 37 12 10 98 of mail rudy@meesenpartners.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       

Campage voor de gemeente Houten met een oproep aan bewoners om iets leuks te organiseren voor en met elkaar in de donkere wintermaanden.